یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

اينتل پردازنده‌ي قدرتمند 4790K را همراه پنتيوم ارزان‌قيمتي كه قابليت اوركلاك دارد، معرفي كرد

۲۸۹ بازديد

اينتل پردازنده‌ي قدرتمند 4790K را همراه پنتيوم ارزان‌قيمتي كه قابليت اوركلاك دارد، معرفي كرد 

 هسول رفرش، نام خانواده‌ي جديد محصولات خوب اينتل براي دسكتاپ‌هاست كه از لحاظ معماري و ساختار همان هسول بي‌نظير است؛ اما از نظر سرعت كلاك و برخي مشخصات ديگر، كمي متفاوت و معمولاً بهينه‌تر و بهتر است. در ادامه با هسولي‌هاي جديد با كد رمز دره‌ي شيطان يا Devil’s Canyon آشنا مي‌شويم. از همه‌ مهم‌تر اين است كه اينتل پس از مدت‌ها بالاخره يك پنتيوم ارزان و قابل اوركلاك‌كردن معرفي كرده است.

سوكت LGA1150 پذيراي تراشه‌هاي كم‌نظيري به نام هسول بود. پردازنده‌هاي نسل چهارم خانواده‌ي Core اينتل كه از منظر توان پردازشي و نيز توان مصرفي، بهترين محصولات اينتل هستند. قبلاً پرچم‌دار هسول براي بازار مصرف، تراشه‌ي چهار هسته‌اي Core i7-4770K بوده كه يك تراشه با پسوند K و قابل اوركلاك‌شدن است. اين تراشه در كنار مادربوردهاي سري 8 اينتل معرفي شده بود. حالا نوبت به هسول رفرش رسيده و تراشه‌هاي Core i7-4790K و Core i5-4690K با كد دره‌ي شيطان معرفي شده‌اند.
هسول سريع‌تر مي‌شودطبعاً مدل 4790 كه پيشوند i7 در نام آن ديده مي‌شود، از هايپرتردينگ پشتيباني مي‌كند و به جاي 4 هسته، داراي 8 هسته‌ي منطقي است. مدل ديگر يك i5 قدرتمند است كه بدون هايپرتردينگ، همان 4 هسته‌ي واقعي را دارد. توان مصرفي دو تراشه‌ي جديد 88 وات است كه از 84 وات پرچم‌داران هسولي، تنها 4 وات بيشتر است.

توربوبوست استفاده از يك يا دو هسته، سرعت را به 4.4 گيگاهرتز مي‌رساندسرعت كلاك تراشه‌ي Core i7-4790K در حالت عادي 3.5 گيگاهرتز است؛ حالت توربو يا به اصطلاح اوركلاك خودكار اين مدل با چهار عدد 4-4-3-2 مشخص مي‌شود. به اين معني كه اگر از يك يا دو هسته استفاده كنيم، سرعت كلاك به اندازه‌ي 9 برابر سرعت كلاك پايه كه 100 مگاهرتز است، افزايش مي‌يابد و به رقم 4.4 گيگاهرتز مي‌رسد. در حالتي كه تمام هسته‌ها به طور كامل مشغول پردازش باشند هم سرعت كلاك ركورد 4.2 گيگاهرتزي را ثبت مي‌كند.
مقاله مرتبط:
اينتل به زودي اولين ريزپردازنده ۴ گيگاهرتزي خود را معرفي مي‌كندبنابراين همان‌طور كه چندي پيش اشاره كرديم، اينتل تراشه‌هاي قدرتمند خانواده‌ي Core را تا جايي بهينه كرده كه حتي با داشتن يكي از ظريف‌ترين ليتوگرافي‌ها، سرعت 4 گيگاهرتز را پشت سر گذاشته‌اند.
مادربوردهاي سري 9 مدتي است كه روانه‌ي بازار شده‌اند و اجازه‌ي اوركلاك‌كردن اين دو تراشه‌ي سريع را به كاربران حرفه‌اي مي‌دهند و به طور كامل با آن سازگار هستند.
اما اگر مادربورد شما داراي چيپ‌ست جديد Z97 نباشد چطور؟ اينتل در رونمايي از تراشه‌هاي جديد اشاره‌اي به اين موضوع نكرده است.
هسول رفرش از نظر توان مصرفي و توليد گرما، مقاوم‌تر استهسول رفرش همان معماري هسول را دارد و با همان سوكت كار مي‌كند؛ اما مدار الكتريكي روي تراشه بهينه شده و جريان مصرفي بيشتر است. حرارت توليد شده هم بيشتر است و لذا براي انتقال بهتر گرما، مواد بهتري بين قالب تراشه و IHS يا پخش‌كننده‌ي مجتمع گرما قرار گرفته است. حتي پين‌هاي پردازنده هم از نظر تماس با سوكت مادربورد بهينه شده‌اند.
در تصوير زير مشخص است كه پين‌هاي 1150 تفاوتي نكرده‌اند؛ اما در بخش مياني خازن‌هاي بيشتري جهت رساندن توان مصرفي به تراشه اضافه شده است.

با توجه به ويژگي‌هاي خاص هسول رفرش، مادربوردهاي حرفه‌اي سري 8 با چيپ‌ست قدرتمند Z87 هم با بروزرساني بايوس از هسول رفرش پشتيباني مي‌كنند. البته اين موضوع به سازندگان مادربورد بستگي دارد و در مورد مادربوردهايي كه كيفيت پايين‌تري دارند، احتمالاً عملي نخواهد شد؛ اما مادربوردهايي مثل ماكسيموس 6 اكستريم ايسوس، Z87OC گيگابايت يا Z87 MPower MAX ام‌اس‌آي، استاد اوركلاك و شرايط بسيار سخت هستند و مشكلي نخواهند داشت.
در مورد كنترلر حافظه همان ساختار قبلي با پشتيباني از دو كانال رم DDR3 با سرعت 1600 مگاهرتز مورد استفاده قرار گرفته كه البته مي‌توان با اوركلاك، به سرعت‌هاي بسيار بالا دست يافت.
به مناسبت سالگرد پنتيوم‌ها،G3258  ارزان، اما اوركلاك‌شدني20 سال از ظهور برندي به نام پنتيوم گذشته است و اينتل مي‌خواهد سالگرد پنتيوم را جشن بگيرد. به اين منظور يك پنتيوم ارزان با قابليت اوركلاك معرفي شده است.
پنتيوم‌ها اوركلاك نمي‌شوند؛ اما اين پنتيوم خاطره‌انگيز، به خوبي اوركلاك مي‌شوداوركلاك‌كردن پنتيوم‌هاي هسولي كه نامي به شكل G3xxx دارند، از طريق تغيير ضريب كلاك پايه غير ممكن بود. قبلاً هم در آيوي‌بريج و سندي‌بريج همين وضعيت ديده مي‌شد. اما اينتل يك سورپرايز ويژه براي كاربراني كه بودجه‌ي كم دارند، آماده كرده كه G3258 نام دارد. اين پنتيوم ارزان‌قيمت، مثل تراشه‌هاي قديمي اينتل كه قيمت پاييني داشتند و به راحتي اوركلاك مي‌شدند، قابليت اوركلاك دارد. شايد به نام آن نگاه كنيم و بگوييم چرا پسوند K كه نشان مي‌داد ضريب كلاك پايه قفل نيست، وجود ندارد؟ شايد استفاده از عدد 8 در پايان نام تراشه، به نوعي جايگزين K شده باشد.
به هر حال پنتيوم G2358 يك پردازنده‌ي 72 دلاري است با سرعت 3.2 گيگاهرتز است و مي‌توان آن را اوركلاك كرد. كنترلر حافظه در اين تراشه، از سرعت نهايتاً 1333 مگاهرتز پشتيباني مي‌كند كه با توجه به قيمت پايين آن، منطقي است.

پنتيوم G3258 با چيپ‌ست‌هاي سري 8 و 9 سازگار است؛ اما يادتان باشد كه براي اوركلاك‌كردن از طريق تغيير ضريب كلاك پايه، مادربورد شما بايد Z87 يا Z97 باشد. در مورد H87 يا ديگر چيپ‌ست‌هاي رده‌پايين سري 8، برخي مادربوردها قابليت اوركلاك با تغيير ضريب كلاك را دارند.
پنتيوم G3258 داراي 3 مگابايت حافظه كش است و از تكنولوژي ديكد و اينكد ويديويي اينتل به نام QuickSync نيز پشتيباني مي‌كند.
ركوردشكني هسول رفرش و احتمال رسيدن به سرعت باورنكردني 5 گيگاهرتزهمان‌طور كه اشاره شد، دويل كنيون يا دره شيطان، براي اوركلاك توسط حرفه‌اي‌ها معرفي شده و بعيد نيست كه با تغييراتي كه در انتقال گرما و رساندن توان مصرفي انجام شده، ركوردهاي باورنكردني ثبت كند.
هسول با ولتاژي در حدود 1.22 ولت به سرعت 4.2 گيگاهرتز مي‌رسيد؛ اما هسول رفرش با 1.13 ولت همين ركورد را ثبت مي‌كندهسول به طور معمول به خوبي تا 4.2 گيگاهرتز اوركلاك مي‌شود. رسيدن به 4.4 يا 4.5 گيگاهرتز كمي مشكل است و تنها برخي تراشه‌ها خاص كه كيفيت خوبي داشته باشند، با اعمال ولتاژ 1.3 ولت براي هسته، به 5 گيگاهرتز صعود مي‌كنند. البته اين تراشه‌ها با آزمودن هزاران پردازنده و به ندرت پيدا مي‌شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.